Kalevi Kivistö
1.Näin suuressa uudistuksessa puutteellinen valmistelu ja hätäinen toteutus voivat tuottaa arvaamattoman suuret vahingot. Kannan ottamista valinnanvapaudesta valmisteltuun lakiluonnokseen hankaloittaa esityksen puutteellinen valmistelu. Osa keskeisistä pykälistä on vielä avoinna eikä vaikutusarvioita ole tehty nyt käsiteltävänä olevan lakiehdotuksen perusteella. Puutteet korostavat edelleen riittävän ajan ottamista valmisteluun ja toteutukseen.
2.Uudistuksen tavoitteena on pienentää sote-palvelujen kustannuksia 3 mrd eurolla nykyjärjestelmällä toteutuviin kustannuksiin verrattuna. Tavoite ei tule ehdotetulla toteuttamistavalla toteutumaan. Ranskalainen tutkija Bruno Palierin on kansainvälisiin kokemuksiin perustuen todennut, että laaja julkisesti rahoitettu valinnanvapaus tarkoittaa kahta bruttokansantuotteen prosenttiyksikköä nykyistä kalliimpaa järjestelmää. Luvassa on säästöjen asemasta 4 mrd euroa lisämenoja, joiden kattamiseksi syntyy painetta asiakasmaksujen nostamiseen ja sen kautta terveyserojen kasvamiseen.
3.Myös alueellinen eriarvoisuus uhkaa kasvaa. Palvelujen tarjonta muodostuu maan eri osissa hyvin erilaiseksi, koska yksityiset palveluntuottajat eivät kiinnostu alueista, joilla on pieni ja usein vanhusvoittoinen väestöpohja. Jopa Jyväskylään, jossa valinnanvapautta haluttiin kokeilla, ei aluksi tullut tarjouksia yhdeltäkään ja uuden yrityksen jälkeen vain yhdeltä yksityiseltä palveluntuottajalta. Syyksi sanottiin liian alhainen kaupungin tarjoama korvaus, mikä viittaa osaltaan myös kustannuspaineiden kasvuun.
4.Hallituksen esitysluonnoksessa (s. 61) todetaan, että ”ohjaussuhteen muuttuessa sopimusperusteiseksi, välilliseksi tai jopa liudentuessa kokonaan, myös linkki kansanvaltaisen päätöksenteon ja palvelutuotannon ohjaamisen välillä hämärtyy”. Eli hallituksen omankin arvion mukaan demokratia kapenee – tai liudentuu kokonaan pois.
5.Luvassa on siis kalliimpaa, terveyseroja kasvattavaa ja demokratiaa kaventavaa palvelujärjestelmää. Sitäkö halutaan?