• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen

Eläkeläiset Ry - Pensionärerna Rf

Vuodesta 1959 liikettä ja kulttuuria eläkeläisten parissa

Liikettä ja kulttuuria eläkeläisten
parissa vuodesta 1959
  • Etusivu
  • Järjestö
    • Alue- ja kuntavaalitavoitteet 2025
    • Yhdistyskahvilat
    • Strategia
    • Tavoiteohjelma
    • Eläkeläinen-lehti
      • Tilaa uutiskirje sähköpostiisi
    • Svenska
    • Ajankohtaista
    • Vuosikertomukset
    • Tietosuoja
  • Toiminta
    • Liikunnan haastekampanja 1.3.–30.4.
    • Liikuntaverstaat
      • Mitä teemme
    • Ilmasto- ja ympäristömuistot talteen
    • Koulutus
      • Kevään 2025 koulutuskalenteri
      • Syksyn 2025 koulutuskalenteri
      • Kurssille ilmoittautuminen, hinnat ja kurssituki
    • Liikunta
      • Yöttömän yön boccia-turnaus 4.-5.6.2025
      • Helppolentis
      • Jumppaa ja harjoituksia
      • Videomateriaaleja
      • Taukojumppasarja
    • Monikulttuurinen toiminta
      • Valokuvanäyttely
      • Toiminta
      • Tukihenkilöt
      • Materiaali
      • Yhteistyökumppanit
    • Ikäystävällinen kunta
    • Toimintatonni-avustukset
    • Aineistopankki
    • Aineistoa yhdistyksille
      • Yhdistysposti
    • Aineistoa taloudenhoitajille
    • Aineistoa ohjaajille
      • Tanssipajat
  • Yhdistykset alueittain
    • Etelä-Hämeen Aluejärjestö
    • Helsingin Aluejärjestö
    • Jokilaaksojen Aluejärjestö
    • Kaakkois-Suomen Aluejärjestö
    • Kainuun Aluejärjestö
    • Keski-Suomen Aluejärjestö
    • Lapin Aluejärjestö
    • Pirkanmaan Aluejärjestö
    • Pohjanmaan Aluejärjestö
    • Satakunnan Aluejärjestö
    • Savo-Karjalan Aluejärjestö
    • Uudenmaan Aluejärjestö
    • Varsinais-Suomen Aluejärjestö
  • Jäsenyys
    • Tervetuloa mukaan
    • Jäsenedut
    • Jäsenhakemus
    • Eläkeläisten tuetut lomat
    • Myyntituotteet
    • Paikallisyhdistyksen säännöt
  • Blogit
  • Yhteystiedot
    • Toimisto
    • Laskutusosoite
    • Hallitus ja valtuusto
    • Salattu sähköposti

Ihmisyyden riistäminen alkaa sanoilla ja pienillä teoilla

27.1.2020

Pekka Isaksson

Presidentti Sauli Niinistö joutui Puolassa järjestetyn Auschwitzin vapauttamisen muistotapahtuman yhteydessä tehtävään, joka varmaankin tuntui ikävältä. Hän joutui kommentoimaan suomalaisille tiedotusvälineille Turun juutalaisen synagogan töhrimistä punavärillä ja Israelin lipun polttamista Tampereella muistopäivän alla ja aattona. Ikävä tehtävä oli siksi, että kukapa päämies haluaa maansa julkisuuteen tällaisista teoista tai haluaa joutua vastaamaan niitä koskeviin kysymyksiin.

Niinistö kommentoi tapahtunutta hyvin. Hän paitsi totesi synagogan töhrimisen olevan hyvin huolestuttavaa, myös sitoi sen ja lipun polttamisen laajemmin rasismin ja antisemitismin kasvuun. Niitä hän puolestaan luonnehti toisilleen läheisiksi ilmiöiksi.

Minusta kommenteissa oli hyvää sekin, että Niinistö näytti avoimesti hämmennyksensä. Miten ilmiöön voidaan puuttua? hän kyseli. Pirkanmaan käräjäoikeuden päätös natsihenkisen Pohjoismaisen Vastarintaliikkeen Suomen osaston lakkauttamisesta ei riitä, eikä Niinistön puhe, jonka hän kertoi aikovansa asiasta pitää.  

Ylen verkkouutisessa Niinistö pohdiskeli, mikä ihmisen ajaa yhtäkkiä kääntymään pahaksi, tavallisetkin ihmiset. ”Varmasti joitain propagandisteja aina on, mutta miten he saavat mukaansa muita, se on se mikä minua huolettaa erityisesti”, hän sanoi.

Kysymys on vaikea. Jo ”pahuus” vaatii pohtimista. Mitä tässä yhteydessä on pahuus: onko rasististen tai kansallissosialististen oppien kannattaminen merkki pahuudesta tai pahaa itseään?  Kulkeeko pahuuden raja niiden kannattajaksi tunnustautumisessa? Niiden saarnaamisessa? Vai vasta niiden mukaisiin tekoihin ryhtymisessä?

Vastata on yritetty. Minäkin pieneltä osalta muun muassa yhdessä pitkäaikaisen työtoverini Jouko Jokisalon kanssa kirjoittamassamme rasismin aatehistorian tietokirjassa Skinejä ja kallonmittaajia. Sen neljäs painos julkaistiin vuosi sitten. Sen antisemitismiä ja natsi-ideologiaa koskevat osat ovat Joukon kirjoittamia, opillista ja tieteellistä rasismia koskevat osat pääosin minun.

En tiedä, minkä verran kirjasta on lopulta apua vastauksia etsittäessä. Ehkä se joitakin viitteitä antaa siitä, minkälaiset aatteelliset ja opilliset polut johtivat rotuantisemitismiin ja lopulta Auschwitziin ja muihin natsi-Saksan pystyttämiin keskitys- ja tuhoamisleireihin.

Kun tällaisessa blogissa ei voi käsitellä edes tuon yksittäisen kirjan sisältöä, niin nostan esille van yhden vastauksen Niinistön kysymykseenn. Se on rasismiin ja rotuantisemitismiin kuuluva ihmisyyden riistäminen. Sen voi nähdä kasvavan perinteisestä uskonnollisesta juutalaisvastaisuudesta erityisesti siinä vaiheessa, kun juutalaisvastaisuus ja -viha muuttuivat rodullistaviksi ja alkoivat kehittyä rotuantisemitismiksi. Tämä tarkoitti juutalaisten määrittelemistä erityiseksi roduksi eikä uskonnolliseksi ryhmäksi. Tälläkin on syvät historialliset juuret.

Uskollinenkin antijudaismi sai Jeesuksen- ja lapsenmurhaajaväitteineen aikaiseksi paljon pahaa, muun muassa hirvittäviä pogromeja jo ristiretkien aikana ja paljon myöhemmin. Vääräuskoisilta oli kuitenkin vaikeaa riistää ihmisyyttä. Rotuantisemitismissä se sujui helpommin. Nyt juutalaiset saattoi helposti määritellä vähintään erilaiseen, toisenlaiseen ja lopulta alempaan rotuun tai lajiin kuuluviksi. Samalla 1800-luvun rotuopit rakensivat Euroopassa hyvin myyvän brändin valkoisesta herrakansasta: teutonisen, germaanisen tai arjalaisen eliitin brändin.  Kuten niin monet brändit, se oli sekoitus myyttejä, puolitotuuksia, luuloja ja vaihtoehtoisia totuuksia.

Juuri tämä on se rasismin ja antisemitismin yhteys, johon Niinistö viittaa sitä tarkemmin kuvaamatta. Siihen ei kuitenkaan kannata tuijottaa silmiään kipeiksi, sillä 1960-luvulta alkaen myös rasistien puheissa ja teorioissa on alettu ottaa etäisyyttä epäkelpoon rotu-käsitteeseen. Rasistit itse ovat palanneet – hitaimmat heistä palaamassa – kansan, kulttuurin ja uskonnon käsitteisiin ”meidän” ja ”vieraiden” erottelussa ja eriarvoistamisessa.

1800-luvun loppuvuosikymmenillä alkanutta narrinnäytelmää, joka lopulta paljastui hirvittäväksi tragediaksi, ruokki sosiaalidarwinismi, joka väitti luonnonvalinnan ulottuvan myös ihmisyhteisöihin ja niiden välille. Sen mukaan vahvimmat voittavat ja heillä on luonnon suoma ja määräämä oikeus voittaa.

Kun rotuteoriat jo alun alkaen pelasivat luonto-kortilla, ne alkoivat nyt käyttää entistä määrätietoisemmin biologiasta lainattua käsitteistöä ja teorioita. Juutalaiset ja muut ”alempiarvoiset” saatettiin nyt rinnastaa tuholaislajeihin, basilleihin ja vähintään kasvi- ja eläinkunnasta tuttuihin vieraslajeihin.

Rotuantisemitismin ideologien käsittelyssä harmittomilta kuulostavista luonnontieteen termeistä tuli ihmisten alistamisen välineitä, kun niillä alettiin määritellä ja luokitella ihmisiä. Viime aikoina Suomessa on jouduttu ihmettelemään jopa erään kansanedustajan puhetta vieraslajeista. Se vähän kylmäsi minua, mutta toivottavasti menee puutteellisen historiatiedon piikkiin.

Ihmisyyden riistäminen jatkui juutalaisten tapauksessa muun muassa virka- ja avioliittokielloilla, juutalaisia syrjivällä lainsäädännöllä, Kristalliyöllä sekä sodan aikana valloitetuilla alueilla ghettoihin sulkemisella ja esimerkiksi komentamiselle katujen pesemiseen hammasharjoilla. Niin sanottujen tavallisten miesten oli helpompi toimia erityiskomennuskunnissa ja keskitysleireissä murhatöissä, kun uhreilta oli jo riistetty ihmisyys.

1800-luvun rotuopit olivat vain alkua sile vähittäin voimistuvalle ja lopulta täydelliseksi muuttuneelle ihmisyyden riistämiselle, jonka kohteeksi juutalaiset joutuivat ennen kansanmurhaa ja sen aikana. Tässä ehkä ainutlaatuisinta on sen suunnitelallisuus ja totaalisuus. Muuten kuvio sanoilla ja käsitteillä alkavasta poisulkemisesta ”vieraiden” orjuuttamiseen ja/tai murhaamiseen on tuttu muistakin yhteyksistä, myös niin sanotusta tavanomaisesta sodankäynnistä. Siitä on erinomaisen kirjan kirjoittanut filosofi Jonathan Glover (Ihmisyys: 1900-luvun moraalihistoria, Like, 2005). Suosittelen.

Avainsanoilla:

Ensisijainen sivupalkki

mummola

Kirjeitä mummolasta

Eiköhän jatketa! 21.10.2023
Hyvin kävi MM-hiihdoissa         22.3.2023
Kohtaamisia Lapin luonnossa 21.3.2023
Sääksniemi 9.3.2023
Mistä päin sitä ollaan?        2.2.2023
Elävä polku 30.1.2023
Joulupukkeja ja muuta     23.12.2022
Pari muisteloa Natosta 14.12.2022
Aamu kauan sitten 9.12.2022
Digiloikaksi kutsuttu kananlento 17.11.2022
Huolia riittää        10.11.2022
Maalaus 6.10.2022
Kaksi unohtumatonta hillareissua 18.9.2022
Kulttuurikeskusteluja 11.8.2022
Karkauspäiväni 2.8.2022
Puukaasulla 15.4.2022
Bobrikov ja Zorro 15.4.2022
Kirsti Wallasvaara ja Anneli Sauli 4.4.2022
Kun suurvallasta jää jäljelle vain suurvaltasovinismi 16.3.2022
Manillaköysi ja viisaasti hullu vääpeli 25.2.2022
Vakavia haittavaikutuksia ja sataprosenttista valetietoa 21.1.2022
Vuosi 2021 päivästä päivään, 2. osa 12.1.2022
Vuosi 2021 päivästä päivään… 10.1.2022
Onneksi on Krista Kiuru 10.12.2021
Baabelin torni 22.10.2021
”Nyt tuli Pekasta neutri” 6.10.2021
Sylettäviä uutisia 30.7.2021
Kuopio-Kallavesi Eläkeläisissä on mietitty ihmissuhteiden hallintaa 6.4.2021
Miten päätökset syntyvät 25.3.2021
Voittajien vankkureilta ammutaan olkiukkoja 23.3.2021
Epidemioita ja rokotuksia 26.2.2021
Kolmas mies ja strategiansa vangit 22.2.2021
Usko, toivo ja rakkaus 16.2.2021
Eräs vaalitaistelu         4.2.2021
Päiväkirja, poimintoja toukokuusta jouluun   17.1.2021
”Pääasiassa hyvin” ja muita huolestuttavia lausuntoja rokotuksista 4.1.2021
Jouluyö, juhlayö, voisko sitä paremmin sanoa? 26.12.2020
Erilaiset joulut 21.12.2020
Nürnbergin oikeudenkäynti      7.12.2020
Pientä säätöä 30.11.2020
Muistoja ja kysymyksiä 12.11.2020
Isät ovat merkittäviä kasvattajia 8.11.2020
Digihuijareita 19.10.2020
Vai onko kysymys siitä, että kokoomuksessa on hätätila 11.10.2020
Muutamia lukuja ja huomioita koronasta 8.10.2020
Hoitoa vai hoivaa? 1.10.2020
Hoidetaanko vanhuksia nykyään? 22.9.2020
Suurmiehen jalanjäljissä 10.9.2020
”Kuntoutunut” vaarini Lauri ja Fanny-mummo 7.9.2020
Jopa tunsin itseni vanhaksi, kun ässä puuttui 1.9.2020
Ylen verkkosivut ovat harmittavan hyvät 31.7.2020
Hikipisarat kertovat 20.7.2020
Orjuuden historiasta ja Trumpin historiattomuudesta 6.7.2020
Vanhuksille kunnioitusta ja tasa-arvoista kohtelua 16.6.2020
Auschwitz 13.6.2020
Mummo se jaksaa kutoa 25.5.2020
Päiväkirjamerkintöjä 21.5.2020
Espanjantauti ei ollut mummoni kohtalo 19.5.2020
Savottakämppäelämys 4.5.2020
Jaakko Pessinen 24.4.2020
Pääsiäismuistoja 20.4.2020
Lämmintä maitoa ja sokeripala 16.4.2020
Nyt kysytään taitoa olla hyödyksi olemalla tarpeeton 31.3.2020
Päiväkirjamerkintöjä maaliskuussa 2020 30.3.2020
Venekansan ketterät, vakaat ja herkät kaunottaret 28.3.2020
Kevät tulee koronasta huolimatta 18.3.2020
Hegemonia 10.3.2020
Arvostakaamme siivoojia 17.2.2020
Paras kirja 7.2.2020
Kurjet lentävät 28.1.2020
Ihmisyyden riistäminen alkaa sanoilla ja pienillä teoilla 27.1.2020
Kuumat aallot 26.1.2020
Hyvinvoinnista pahoinvointiin, miten näin kävi? 11.1.2020
Laatanpalvojien yhteiskunta 9.1.2020
Kuha kirjotin 31.12.2019
Surullisia ilmiöitä 30.12.2019
Käpyjä lautasella 23.12.2019
Itsenäisyyspäivän muisto 1940-luvun loppupuolelta 11.12.2019
Hyvät itsenäisyyspäivän juhlijat! 6.12.2019
Järjestön isoisillä vankka tausta vanhassa työväenliikkeessä 2.12.2019
Mummo, 74, muistelee talvisodan ajasta kuulemaansa 1.12.2019
Helppo on digiloikkia, kun on nuoret polvet 27.11.2019
Muistoja sota-ajasta 12.11.2019
Neuvostoihmisen loppu ja uusi elämä kirpputorilla 12.10.2019
Emilia, arvovaltainen mummo Louhulan torpasta 11.10.2019
Mitä muistan maailmansodasta? 19.9.2019
Rakas äitini, tyttö Lauttasaaresta 30.7.2019
Ajattelua 10.7.2019
Muuttunut mummola 1.7.2019
Satu Suomi-neidosta  28.6.2019
Mummoni 22.6.2019
Askan kyläkoulun  asuntolan päeväjärjestys 13.6.2019
Mummu ja Aleksanteri 1.6.2019
Pohdintaa äidinkielestä ja lukemisesta  17.5.2019
Vappu- ja muitakin muistoja Iisvedeltä 16.5.2019
Meidänpä äiti! 10.5.2019
Pois turha pelko ja arkuus 8.5.2019
Kesällä kello kuusi 6.5.2019
Kirjoittamisesta 30.4.2019
Mummolasta minäkin 27.4.2019
Montako mummoa yhdellä perheellä saa olla 25.4.2019
Minun mummoni 18.4.2019
Mummossa oli tyyliä 16.4.2019
Hyppymiina 8.4.2019
Lihanhimo, silmäinpyynti ja korskeus 21.3.2019
Huiputus, Petkutus, Halpuutus ja Kilpailutus 1.3.2019
Koiramme Hero 22.2.2019
Mokki 18.2.2019
Vanhustenhoidon kriisi – ongelmana toiminnan logiikka 1.2.2019
Sote-kauhua yksityisissä hoivakodeissa 29.1.2019
Eskola 19.1.2019
Auktoriteettiuskosta vielä 11.1.2019
Jerin joululahja emännälle 30.12.2018
Raunioilla 22.12.2018
Veljeni Antti 10.12.2018
Eläkeläinen 22.11.2018
Suomea, englantia ja ruotsia 4.11.2018
Nevan rannalla 16.10.2018
Tatu ja Mari 15.10.2018
Uusia keksintöjä 21.9.2018
Unohtunut pääsykoodi ja Kivalo 3 24.8.2018
Haluamme pitää koko väestön elämänmenossa mukana 23.8.2018
Elämäni hevoset 3.7.2018
Juhannus on meillä herttainen vai onko? 21.6.2018
Kerhokokemuksia vireyden ja muistelun ylläpidosta 24.5.2018
Kaikenlaisia uudistuksia 8.5.2018
Pieniä tarinoita Kalliosta 26.4.2018
Luulin melkein kuolevani 24.4.2018
Melkein viisasten kerho 19.4.2018
Rikki revityn maan muistot 3.4.2018
Prahasta, joka ei ole pahasta 5.2.2018
Onko kysytty Pihtiputaan mummolta? 29.1.2018
Tviittausten Missisippi 22.1.2018
Ikä on vain numero 14.1.2018
Valta turmelee 8.1.2018
Isäni oli lukenut atk-koulutuksesta 3.1.2018
Eikö enää ole velvollisuuksia? 23.12.2017
Laura Huhtasaari vastaan Darwin 19.12.2017
Osoitin joulumieltä 18.12.2017
Arvoisa isänmaa 5.12.2017
Kalle Korhonen, työtoverini 4.12.2017
Kolme maljaa itsenäisyyspäivänä 3.12.2017
Henkimaailman asioita 30.11.2017
Älytöntä 28.11.2017
Mediaa moneen lähtöön 26.11.2017
Mettäkulmalaisesta kaupunkilaiseksi 22.11.2017
Neljä taulua seinällä 2.11.2017
Suomi 100 vuotta – puristavasta ahdistuksesta hyvinvointiaikaan  23.9.2017
Hellyttävä näky ja kirjojen perikato 28.6.2017
Neljä pointtia soten valinnanvapaudesta – ja yksi kysymys 25.3.2017
Pankeistako malli yksityistettyihin sotepalveluihin 23.3.2017
Sotkamo, elämänkouluni 27.2.2017
Ihmisoikeuksista 24.2.2017
Taivasreissu 20.2.2017
Isän osallistuminen talvi- ja jatkosotaan 23.1.2017
Muistikerho meni kouluun 7.11.2016
Kun poika syntyi 17.10.2016
Rohkeus vapauttaa 13.9.2016
Väinö, saunassa syntynyt Amerikan rakentaja 30.8.2016
Kunnon ihmisiä 22.8.2016
Mummula on ja pysyy mielessäni 21.7.2016
Kyrenia vellimeressä 19.6.2016
Blogia väännän, sanoja käännän 26.5.2016
Nato ja Suomi 11.5.2016
Rakkaustarina Suomen itsenäisyyden alkuvuosilta 27.4.2016
Mummola irakilaiselle 7.4.2016
Hämeen mettäkulmalaisesta tulikin pappa 31.3.2016

Footer

Eläkeläiset ry
Malmin kauppatie 26, 00700 Helsinki
Puh. 020 743 3610
elakelaiset(at)elakelaiset.fi

Tietosuojaseloste »Saavutettavuusseloste »

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·