• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen

Eläkeläiset Ry - Pensionärerna Rf

Vuodesta 1959 liikettä ja kulttuuria eläkeläisten parissa

Liikettä ja kulttuuria eläkeläisten
parissa vuodesta 1959
  • Etusivu
  • Järjestö
    • Alue- ja kuntavaalitavoitteet 2025
    • Yhdistyskahvilat
    • Strategia
    • Tavoiteohjelma
    • Eläkeläinen-lehti
      • Tilaa uutiskirje sähköpostiisi
    • Svenska
    • Ajankohtaista
    • Vuosikertomukset
    • Tietosuoja
  • Toiminta
    • Liikunnan haastekampanja 1.3.–30.4.
    • Liikuntaverstaat
      • Mitä teemme
    • Ilmasto- ja ympäristömuistot talteen
    • Koulutus
      • Kevään 2025 koulutuskalenteri
      • Syksyn 2025 koulutuskalenteri
      • Kurssille ilmoittautuminen, hinnat ja kurssituki
    • Liikunta
      • Yöttömän yön boccia-turnaus 4.-5.6.2025
      • Helppolentis
      • Jumppaa ja harjoituksia
      • Videomateriaaleja
      • Taukojumppasarja
    • Monikulttuurinen toiminta
      • Valokuvanäyttely
      • Toiminta
      • Tukihenkilöt
      • Materiaali
      • Yhteistyökumppanit
    • Ikäystävällinen kunta
    • Toimintatonni-avustukset
    • Aineistopankki
    • Aineistoa yhdistyksille
      • Yhdistysposti
    • Aineistoa taloudenhoitajille
    • Aineistoa ohjaajille
      • Tanssipajat
  • Yhdistykset alueittain
    • Etelä-Hämeen Aluejärjestö
    • Helsingin Aluejärjestö
    • Jokilaaksojen Aluejärjestö
    • Kaakkois-Suomen Aluejärjestö
    • Kainuun Aluejärjestö
    • Keski-Suomen Aluejärjestö
    • Lapin Aluejärjestö
    • Pirkanmaan Aluejärjestö
    • Pohjanmaan Aluejärjestö
    • Satakunnan Aluejärjestö
    • Savo-Karjalan Aluejärjestö
    • Uudenmaan Aluejärjestö
    • Varsinais-Suomen Aluejärjestö
  • Jäsenyys
    • Tervetuloa mukaan
    • Jäsenedut
    • Jäsenhakemus
    • Eläkeläisten tuetut lomat
    • Myyntituotteet
    • Paikallisyhdistyksen säännöt
  • Blogit
  • Yhteystiedot
    • Toimisto
    • Laskutusosoite
    • Hallitus ja valtuusto
    • Salattu sähköposti

Runokielen olemus

27.3.2025

Tervetuloa lukemaan Eläkeläinen-lehdestä tutun Runopysäkki-palstan jatko-osaa, netissä julkaistavaa Runopysäkki-blogia.

Kristiina Wallin

Runouden kieli on ilmaisuvoimaista ja tarkkaa. Kaikista kirjallisuudenlajeista runous hyödyntää laajimmin kielen merkitystä muodostavia keinoja. Ei kuitenkaan ole yksiselitteistä ohjetta siihen, millainen kieli runossa olisi ”hyvää” tai ”parasta”. Runon kieltä voikin lähestyä arvottavien määrittelyjen sijaan kysymällä, millaisia ominaispiirteitä runon kielellä on ja kuinka noita kielen ominaisuuksia voi hyödyntää omassa kirjoittamisessa.

Runolla on pyrkimys sanoa mahdollisimman tiiviisti. Kun kieli tihentyy, merkitys pääsee samaan aikaan laajenemaan ja kerrostumaan. Tämän paradoksin mahdollistaa kielen kuvallisuus, esimerkiksi vertaukset (metsä on kuin syli) ja metaforat (metsä on syli). Samaan tapaan toimii kielen assosiatiivisuus, kun kirjoittaja etenee mielleyhtymien tai sanojen äänteellisen samankaltaisuuden varassa.

Runon kieli syntyy myös sanojen, säkeiden ja säkeistöjen rytmistä ja soinnista. Rytmin muodostumisesta kirjoitinkin aiemmin Eläkeläinen-lehden numerossa 2/24. Tässä kuitenkin vielä kootusti keskeisimmät runon rytmiin vaikuttavat seikat.

Rytmiin vaikuttaa säkeiden ja säkeistöjen pituus. Myös toisto on keskeinen rytmiä rakentava tekijä. Toisto voi olla jonkin yksittäisen sanan tai sanojen toistumista, mutta myös vaikkapa jonkin kielen rakenteen toistoa. Alkusoinnut ja loppusoinnut vaikuttavat nekin rytmiin, minkä huomaa selkeimmin loppusoinnullisista lastenrunoista tai kansanrunouden alkusoinnuista. Joskus on hyvä myös pysähtyä tunnustelemaan, miten vokaalit soivat tai millainen rytmi syntyy hieman kovemmista konsonanteista.

Rytmiin vaikuttaa sekin, kuinka runo on aseteltu paperille. Tyhjä tila runossa ei ole vain tyhjää tilaa, vaan myös se rakentaa rytmiä, parhaimmillaan myös merkitystä.

Rytmiä luo sekin, onko säkeen alussa iso vai pieni alkukirjain sekä välimerkkien käyttö. Välimerkkejä ja isoja sekä pieniä alkukirjaimia voi käyttää kielen sääntöjen mukaan, mutta yhtä hyvin sääntöjä voi rikkoa. Välimerkit voi jättää vaikka kokonaan pois. Välimerkit ovat runossa nimenomaan rytmin asia. Runo saa luoda myös omaa kielioppiaan.

Tämänkertaisen Runopysäkki-blogin runoilijat ovat Raimo Pasanen ja Olavi Keinänen.

RUNOT:

Pilvet raottavat taivaan kitsasta valoa

Pilvet raottavat taivaan kitsasta valoa.
Utuiset metsät hiipivät tuulten häätämän sumun seasta.
Laineet oikaisevat syysautioiden luotojen yli.
Asuttamaltamme saarelta puuttuu enemmän kuin autiolta.
Yötä kohti riehaantuu tuuli myrskyksi.
Purjehdin sielusi syväsatamaan.

Vain tämän pallon yltä kykenemme niittämään
viheriöivää ruohoa.
Unessa valveilla haaveilemani käy toteen.
Mereltä kuuluu lähtevien siivekkäiden
mollisävelistä laulua.
Aaritolkulla autioita saaria.
Muinoin lahonneet kalmot odottavat etuilevansa
ylösnousemusaamun alkaessa sarastaa.
Tule kanssani katsomaan
missä kasvaa kaihonkukkaa.

RAIMO PASANEN, ESPOO

*

Kuukkeli peijooni

Aurinko paistaa kuin raasu ennen vanhaan.
                     Tuuli tupertaa puita puhtaaksi.

Mikä se on tuo punakirjava lihava linturöhö,
joka lentää joka oksalla melkein yhtä aikaa
                  ja riuhtoo ja remakoi?

    On siinä varpusella väistelemistä.
On siinä punatulkulla ihmettelemistä.
     Melko korea on tuo linturäähkä,
            joka niin ihmisiä rakastaa.
                     Ja sen vuoksi
   kaikki parhaimmat herkkupalat niistää
makkarapapereista tai vaikkapa kädestä…

             On se melkoinen velikulta.
             Ei se juurikaan osaa laulaa.
Ei se ole mikään kaunosieluinen luontokappale.
Mutta kun se istahtaa kämmenellesi ja napauttaa
             kämmeneltäsi nokkaansa
       HK:n Sinistä tai Atrian Punaista
               oikein aimopalasen:
        kyllä sen täytyy olla tosi eliö!

Jokainen Lappiin rakastunut sen tuntee.
Se on kuin lantalainen, joka kaiken ottaa
           minkä osaa ja ilkeää ja saa.
              Se on niin rakastettava
              ja se on niin inhottava…

          On se aika kummaa, että se,
               mitä me rakastamme,
               saattaa olla juuri se,
                   mitä vihaamme.

               Ja on se aika kumma,
            että se, mitä me vihaamme,
          onkin meille kaikista rakkain. 

                Vaikka mitä tapahtuisi,
                    minä tulen aina
               rakastamaan kuukkelia.

                Se on niin vilpitön.
                 Se on niin avoin.
               Se on niin räävitön.
             Se on niin charmikas.

       Se on niin ihanan näköinen.
   Se on aina niin ihanan nälkäinen.
      
      Se on niin ahnas ja himokas.
Se on niin kamalan harmillista, ettei
  kukaan ihminen voi olla kuukkeli!

           Mutta onhan niitä
       toki tässä maassa monia
              kuukkeli-ihmisiä,
                  kuukkeloita!

OLAVI KEINÄNEN, KEMPELE

PALAUTTEET:

Raimo Pasanen rakentaa runossaan hienosti merkityksiä ja kuljettaa kielen kerrostumiin. Aluksi piirtyy esiin maisema intensiivisin kuvin. Kuvat eivät ole staattisia, vaan niissä on hyvää liikettä: ”Pilvet raottavat taivaan kitsasta valoa” tai ”Laineet oikaisevat syysautioiden luotojen yli.”  Pilvet ja laineet, mutta myös metsät ja tuuli ovat aktiivisia tekijöitä, kun ne saavat seurakseen dynaamisen verbin. Maisema tuntuu olevan jatkuvassa hienovaraisessa liikkeessä.

Tulkinnallisesti runo ei kuitenkaan pysähdy maisemaan, vaan laajenee runokielen voiman varassa. ”Asuttamaltamme saarelta puuttuu enemmän kuin autiolta” heijastelee ihmisyyden kipeää kuvaa. Vastapainoa sille antaa säe ”Purjehdin sielusi syväsatamaan”, jossa on kohtaamisen mahdollisuus. Tulkitsen myös niin, että satama on turvapaikka myrskyssä.
Toisen säkeistön alku muistuttaa siitä, että meillä on vain tämä yksi maapallo, jota asua. Melankolista tunnelmaa luovat mollisävelinen laulu, muinoin lahonneet kalmot, autiot saaret ja kaihonkukka. Melankolia ei kuitenkaan tunnu synkältä, ja runon lopussa onkin jälleen kohtaamisen mahdollisuus.  Säepari ”Tule kanssani katsomaan / missä kasvaa kaihonkukkaa” on tunnelmaltaan surumielinen, mutta toiveikas.

Hieman kaipasin tarkennusta sanapariin ”odottavat etuilevansa”, sen merkitys jäi mielessäni täsmentymättä. Kuva odottavista tai etuilevista kalmoista on kuitenkin vaikuttava ja hieno! Sen myötä kahden todellisuuden raja, elävien ja kuolleiden raja, rikkoutuu kiinnostavasti. Syntyy todellisuuden murtumakohta, josta voi katsoa tuntemattomaan.

Pasasen runo on väkevää ja samalla kauniin lyyristä kieltä, vahvaa runoilmaisua!

*

Olavi Keinäsen runo on hauska ja tarkkanäköinen oodi kuukkelille. Runon kieli on rikasta ja elävää, esimerkkinä sellaiset kuukkelia kuvaavat sanat kuin ”linturöhö” tai ”linturäähkä”. Runossa on myös hyvää vastakohtaisuutta vaikkapa siinä, että linturäähkä on ”korea”. Samankaltaisesti runon koko tematiikka perustuu vastakohtaisuuteen ja siihen, että se ”mitä me rakastamme, / saattaa olla juuri se, / mitä vihaamme”.

Kuukkeli ei näyttäydy yksinomaan positiivisten piirteiden kautta, vaan Keinänen kirjoittaa esiin monia sen raivostuttavia puolia. Veikkaanpa, että juuri ne saavat lukijankin rakastumaan kuukkeliin.

Runo ei kuitenkaan kerro pelkästään linnusta, vaan myös ihminen vertautuu kuukkeliin. Kuukkeli on kuin lantalainen ”joka kaiken ottaa / minkä osaa ja ilkeää ja saa”.  Runon lopussa Keinänen toteaa yleisemminkin, että ”onhan niitä / toki tässä maassa monia /kuukkeli-ihmisiä, / kuukkeloita!” Runon lopettava sana ”kuukkeloita” on hauska ja leikkisä. Myös linnun nimi kuukkeli on äänneasultaan rytmikäs!

Toistoa Keinänen hyödyntää runossaan useastikin. Esimerkiksi rakenne ”Se on niin” toistuu runon loppupuolella tiheästi ja muodostaa runon kokonaisrytmiä.

Keinäsen runo on hänen kirjastaan Rakkauden aika, joka on ilmestynyt tänä vuonna (Kirjakeinänen Ky, 2025). Kirjan takakannessa Keinänen määrittää runoutensa kertomarunoudeksi ja osuu siinä aivan runolaatunsa ytimeen.  Onkin hyvä muistaa, että runo voi olla ja saa olla muodoltaan ja tyyliltään monenlainen. Ei ole yhtä oikeaa tapaa kirjoittaa runoa! Kirjansa jälkisanoissa Keinänen kuvaa myös kirjoittamisen prosessiaan: ”Mistään osasesta ei tiedä, mistä se on lähtöisin, miten se on syntynyt, miksi se on kirjoitettu. Ne ovat vain kaikki siinä lukijoita varten.”

Runoja Runopysäkille voi lähettää osoitteeseen:
kristiina.wallin@tpnet.fi
Runoja julkaistaan Eläkeläinen-lehdessä ja tässä Runopysäkki-blogissa.

 

Avainsanoilla:

Ensisijainen sivupalkki

Runopysäkki

Runopysäkki

Runokielen olemus 27.3.2025
Elämän kerroksia 10.2.2025
Runot arjessa ja arki runoissa 9.12.2024
Posthumanistista runoutta 1.10.2024
Tiheää ja kerroksellista 30.8.2024
Veden runomuotoja 27.5.2024
Runoja maailmassa ja maailmasta 28.3.2024
Muisti tihenee runossa 5.2.2024
Ihmisyyden paradoksi 5.12.2023
Runo näyttää, yhdistää ja lohduttaa 9.10.2023
Nimimerkit kuuluvat runouteen 29.8.2023
Uutta, vanhaa, uutta 29.5.2023
Hetkiä 20.3.2023
Uusi alku, uusi näkökulma 6.2.2023
Tuho ja toivo 7.12.2022
Vuodenajat ja vuoden ajat 11.10.2022
Muoto ja sisältö 31.8.2022
Unelmointia ja muistelua 31.5.2022
Suuria teemoja 5.4.2022
Merkintöjä marginaaliin 9.2.2022
”Hetki, joka kulki lävitsesi” 7.12.2021
Unta ja valvetta 14.10.2021
”Ihmisenmentävä repeämä” 8.9.2021
Aistit avoinna 18.5.2021
”Vuotava venho” ja rakkauden mysteeri 8.4.2021
Ruusun tuoksu käsissä 2.2.2021
”Alati alussa, jatkuvasti perillä” 13.12.2020
Toivo 2.10.2020
Ihmisen pienuus ja suuruus 8.9.2020
Muuttunut maailma 25.5.2020
Runoutta korona-aikaan 30.3.2020
Syytä liputtaa 11.2.2020
Joulua, sadetta, maisemaa 17.12.2019
Tunteet 16.10.2019
Lyyrisiä terveisiä Oulusta 10.9.2019
Äitienpäivän runobonus 10.5.2019
Kaikki eletty meissä 3.4.2019
Lyriikkaa, Loitsuruno ja Sateessa 5.3.2019
Toinen huone 4.2.2019
Runopysäkki-blogi on Eläkeläinen-jäsenlehtemme suositun Runopysäkki-palstan jatko-osa. Blogissa sukelletaan runouden maailmaan Kristiina Wallinin opastuksella ja julkaistaan lukijoiden runoja palautteineen.

Footer

Eläkeläiset ry
Malmin kauppatie 26, 00700 Helsinki
Puh. 020 743 3610
elakelaiset(at)elakelaiset.fi

Tietosuojaseloste »Saavutettavuusseloste »

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·