Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n mielestä puhelin- ja kotimyyntiä on kiristettävä huomattavasti esitettyä määrätietoisemmin.
”Edunvalvonnan kohteena oleviin henkilöihin ja kaikkein iäkkäimpiin vanhuksiin kohdistuva myynti tulisi kieltää kokonaan. Kaikessa myynnissä tulisi edellyttää henkilön ennakollista suostumusta, sekä jälkikäteen kirjallista vahvistusta riittävällä harkinta-ajalla”, todetaan EETU:n tuoreessa lausunnossa.
Lausunnossa kommentoidaan Oikeusministeriön työryhmän mietintöä. Ministeriössä valmistellaan kuluttajansuojan Omnibus-direktiivin täytäntöönpanoa sekä arvioidaan puhelin- ja kotimyyntisääntelyn tiukentamisen tarvetta ja keinoja.
Euroopan unionin Omnibus-direktiivin on tarkoitus tehostaa kuluttajansuojasääntöjä ja niiden valvontaa. Direktiivi on pantava täytäntöön viimeistään 28.11. ja sitä on ryhdyttävä soveltamaan 28.5.2022
Oikeusministeriön työryhmä on päätynyt siihen, ettei Suomessa tällä hetkellä ole perusteita kiristää puhelinmyyntisääntelyä.
Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU kummeksuu, että mietintö näyttää tässä sivuuttavan hallitusohjelman kirjauksen siitä, että ”puhelin- ja kotimyyntiä rajoitetaan ja säädellään tiukemmin kuluttajan suojaksi”.
Työryhmä perustelee kantaansa sillä, että lainrikkomuksiin voidaan entistä tehokkaammin puuttua kuluttaja-asiamiehen vuosi sitten saamien uusien toimivaltuuksien avulla. Se viittaa myös kieltorekistereihin, joihin liittymällä kuluttaja voi kieltää ei-toivotun puhelinmyynnin.
EETU huomauttaa, että Vanhuksilla ei välttämättä ole halua, jaksamista eikä tarvittavia tietoja viedä kohtaamaansa vääryyttä kuluttajaviranomaisen tietoon. Puhelinmyynnin ongelmiin puuttuminen jälkikäteen ei auttaisi ikäihmisiä.
Myös työryhmän kotimyyntiin esittämät toimenpiteet ovat EETU:n mielestä riittämättömiä.
Työryhmä ehdottaa kotimyynnin peruuttamisoikeuden laajentamista tilanteissa, joissa sopimus on tehty kauppiaan ilman kuluttajan pyyntöä tekemän kotikäynnin yhteydessä.
Tällainen kaupan peruuttamisoikeuden laajentaminen on EETUn mukaan erittäin tärkeää, mutta ei riitä. Ongelmaan tulisi puuttua huomattavasti määrätietoisemmin.
”Kotiin tehtävällä yllätysmyynnillä asiat saatetaan selittää monimutkaisesti, nopeasti ja pintapuolisesti. Usein myyjät painostavat ostamiseen paitsi kiirehtimällä ostopäätöksen tekemistä, myös viipymällä pitkään ja olemalla piittaamatta poistumiskehotuksista.”
”Myytävät tuotteet tai palvelut voivat olla paitsi huomattavasti markkinahintoja kalliimpia, myös sellaisia, joita vanhukset eivät ilmiselvästi tarvitse. Myyntiä on myös jatkettu sen jälkeen, kun on ilmennyt, että ostaja on muistisairas tai muusta syystä edunvalvonnan asiakkaana. Laskuja on edunvalvonnasta huolimatta lähetetty suoraan muistisairaille asiakkaalle, jotka ovat unohtaneet laskunsa ja joutuneet perintään. Tästä aiheutuu edunvalvonnalle huomattavasti työtä”, todetaan EETU:n lausunnossa.
EETU:n kanta on, että edunvalvonnan kohteena oleville suunnattu puhelin- ja kotimyynti tulisi kieltää kokonaan. Kaikessa kotimyynnissä tulisi edellyttää kirjallista vahvistusta pakollisena ja riittävällä harkinta-ajalla. Tämä mahdollistaisi myyntitarjousten läpikäymisen rauhassa ja ilman myyjän läsnäoloa, luotetun tahon kuten esimerkiksi omaisen kanssa.
”Ikäihmiset kohtaavat paljon koti- ja puhelinmyyntiä. Yhteiskunnan velvollisuus on suojella
haavoittuvassa asemassa olevia vanhuksia ja estää ei-toivottu ja epäeettinen myynti ja
väärinkäytökset”, lausunnossa muistutetaan.
Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry on kuuden valtakunnallisen eläkeläisjärjestön yhteistyöelin. Sen jäsenjärjestöt ovat Eläkeliitto, Eläkeläiset, Eläkkeensaajien Keskusliitto, Kansallinen senioriliitto, Kristillinen Eläkeliitto ja Svenska pensionärsförbundet. Puheenjohtajajärjestö vuonna 2021 on Eläkeläiset ry.
Lausunto kokonaisuudessaan löytyy EETU:n verkkosivuilta täältä
TUOMAS TALVILA
Vastaa